Har du en god eller interessant historie eller oplevelse andre bør kende,
er det her du kan få den fortalt.

Ønsker du at debattere, kan du bruge FORUM og få kommentarer
og tilkendegivelser til dit indslag.
Redaktionen beder om forståelse for medvirken til for oprettelsen af "nye tråde",
hvis indlægget fremsendes som e-mails.

X-41 sejlads
Jess Jørgensen

Erfaringen fra sommeren 2018 viser, at de 2 X-41-OneDesign (Shanxi og Ningxia) lever op til det gode ry som X-41eren har fået verden over.

Bag deres fåreklæder gemmer der sig nok et par ulve.

På Sydbank Cup fra Kiel rundt om Sjælland stillede vi op som nogle af de mindre både, men det skulle vise sig, at X-41eren bider skeer med langt større både på regulær sejltid.  I sidste ende var det da også X-41eren Halbtrocken (nr 4 fra ORC-VM i 2018), som vandt sejladsen foran et monster af racer af typen TP52.
I skrivende stund finder ORC-EM sted på Cypern og her dominerer efter 3 sejladser en X-41 fra Estland og en anden deler 3. pladsen. Det er vel at mærke resultater opnået af 10 år gamle både mod moderne racere.

X-41 One Design er en båd, som er udviklet gennem at elitesejlere har brugt den til ORC sejladser gennem 10 år, og det er i dag baggrunden for dens succes.

Det er ikke tilfældigheder, men en række detaljer, som spiller godt sammen og bidrager til en stiv og stærk konstruktion, som har sin styrke på kryds. Man stiller ikke op som mester i X-41 fra dag et. Dertil er konkurrencen for hård.  Den kræver koncentration og præcision for at yde. Man kan ikke bare styre sig til et godt resultat. Det er et teamwork at sejle en X-41 i mål som vinder. Derfor er den reelt en offshore racer.

Shanxi og Ningxia er de 2 sidste X-41ere, som blev bygget. Det skete i 2015 som nr. hhv. 85 og 86. De skulle have været til Kina, men endte med at komme til Assens i marts 2018 efter en række mere eller mindre tilfældige omstændigheder. Det endte med en beslutningsproces på kun 36 timer, fordi Lufthansa havde lagt billet ind på den ene båd og var ved at skulle betale.

Hvorfor tog vi den chance ?

Ikke mange har så gode træningsforhold, som vi har ud for og specielt syd for Assens. Vores håb var og er, at det på sigt kan udmønte sig i teams, som kan deltage på topplan udenbys og udenlands og at lokale virksomheder kan få deres navn eksponeret på noget unikt.

For at vi kan lykkes med at føre Assens frem på den måde, så har vi behov for lokal opbakning fra både de erfarne og de yngre ambitiøse. Jeg har selv den grundholdning, at man ikke skal overreklamere, som det er gængs i denne verden. Omvendt har vi ud for Assens nogle af de absolut bedste sejlforhold og byen kunne godt score et par tilflyttere med sejlinteresser, hvis der blev gjort en indsats. Det vil ikke være til nogen skade og der er bestemt nok plads ude på vandet til at vi kan dele det med nogen flere.

Vores næste skridt er nu at få bådene med i de lokale kapsejladser startende her i september samt at tilbyde vintersejlads. Så ser vi om vi er klar med 2 både til Palby Fyn Cup i 2019.

M.v.h. Jess

Advarsel om undersøisk forhindring v. den Gl. Lillebæltsbro

Fra Reila og Per ( Safir) har vi modtaget nenstående:

Indholdsfortegnelse og link til historien:

Vi slår et slag for Dansk Søredningsselskab  v. Marianne og Ulrik Hansen B 25

Hvad får jeg for mit kontingent i Assens Sejlklub: v. Palle Isaksen C 72

Hvad får jeg for mit kontingent i Assens Sejlklub?

Når man ser på udviklingen i medlemstallet og det seneste års drastiske fald, er det måske det naturlige spørgsmål at stille. Mon det er baggrunden for, at medlemstallet er faldet? At flere har haft svært ved at finde et godt svar på dette spørgsmål?

Vi lever i en tid, hvor vi har råd til og får flere fritidstilbud end vi har tid til at deltage i. Måske er der en yngre generation, for hvem det er naturligt at vælge til og fra. Hvis man ikke har tid til at deltage eller man ikke benytter de tilbud, som man får, hvorfor så betale? Måske den ældre generation ser lige sådan på det?

Styrk vores foreningskultur – boost din sejlklub!

Jeg vil gerne opfordre til, at alle vi, som kommer i Marinaen som sejlere og nydere af det miljø, som findes der, også betaler kontingent og er medlem. Også selv om vi ikke sejler onsdags-sejlads, ikke kommer i fredagsbaren, ikke kommer til standerhejsning eller grillaftener.

Men vi har glæde af en velfungerende havn med et væld af tilbud, hvor Assens Sejlklub yder sit bidrag. Tilbud til børn og unge, konkurrencer, uddanner uerfarne sejlere, sociale aktiviteter etc. En kreds af ildsjæle og engagerede mennesker i udvalg og bestyrelsen skaffer sponsorer og skaber muligheder for mange – de unge, aktive, de ældre, de passive. De gør havnen og lystsejlads til en mulighed og bidrager til, at Assens er et godt sted at have sin båd.

Jeg opfordrer til, at flest mulige støtter bestyrelsen og de andre ildsjæle ved at være medlem. Jo større opbakning og medlemskreds, som står bag, jo nemmere har de ved at skaffe tilskud og sponsorer. Jo flere tilbud kan de udbyde eller holde et passende kontingent, når der er mange skuldre til at bære.

Ud af den samlede årlige omkostning ved at være sejler, er kontingent til sejlklubben peanuts. Ved at støtte og holde liv i en aktiv sejlklub, bevarer man også en aktiv havn, hvor det er lettere at sælge sin bådplads og sin båd, når man en gang i fremtiden vælger, at tiden som aktiv sejler er slut. Jeg mener, at det er en god investering, at bakke op om sin klub.

Selv om man ikke gør brug af tilbuddene, har de værdi og fortjener støtte og loyalitet. Vores foreningskultur er at være med og at bakke op. For det er da utænkeligt, at i en Marina med 600 bådpladser er bådejerne så sløve eller egoistiske, at der ikke er basis for en sejlklub?

Støt Assens Sejlklub – vær med og tag din del af ansvaret for, at den er til!

Palle Isaksen, Thorøhuse

Neri” – C72

Kommentarer på FORUM  (red.)