Assens Sejlklub er smukt beliggende midt i Lillebælt på Assens Næs med perfekte sejlmål inden for rækkevidde.  Sejlklubbens historie er mere en 100 år.  Vort klubhus har fine undervisnings- og opholdsfaciliteter, samt en grøn og ugenert grillplads. Assens Marina Amba sørger for en velfungerende lystbådehavn med moderne faciliteter samt gode og sikre vinteroplagspladser.
 Assens Sejlklub tilbyder teori og praktisk sejlads til Duelighedsbevis og Speedbådskørekort efter aftale. Klubben råder over 2 stk Feva Joller, 6 stk Tera joller og 5 Optimist joller. Derudover 3 følgebåde, der gør det trygt at færdes på vandet under øvelsessejladser.

Sejlklubben drives som en forening med ca. 150 medlemmer med en bestyrelse og et antal fagrelaterede udvalg.
Klubbens aktiviteter indretter sig på de niveauer som medlemmerne måtte efterspørge, idet aktiviteterne ledes af de oprettede udvalg (godkendes af generalforsamlingen).
Udover  foreningsdrift varetager udvalgene ungdomssejlads, tursejlads, kapsejlads på flere nivaeuer, sejlerskolen o.s.v.
Assens Sejlklub er medlem af Dansk Sejlunion som foruden at være sejlsportens talerør mod det offentlige rum, leverer faglig konsulentbistand efter behov.